
25 Feb Novi poslovni modeli za posameznika ali za organizacijo?
Na delavnicah Oblikovanje novih poslovnih modelov in še posebej na individualnih srečanjih je večkrat slišati dvome ali je možno, da tudi posamezniki oblikujejo nove poslovne modele?
Posamezniki, avtorice, oblikovalci, svobodnjaki, angleško freelancer-ji, pisateljice in blogerji in preštevilni drugi. Skratka vsi v t.i. svobodnih in intelektualnih poklicih. In širše, da ne bi bilo kake zamere, od kakšnega hišnika, lepo prosim. Ali je možno, da vsi ti oblikujejo nove poslovne modele? Ali imajo ta potencial le organizacije kot take?
Organizacije so zagotovo v prednosti. Zakaj? Ker imajo običajno dovolj virov na voljo. Začenši s časom kot takim. Še posebej, če v organizaciji ustvarijo kulturo inovativnosti, kjer se združujejo tako tehnološke, uporabniško orientirane kot tudi dizajn inovacije.
Da imajo možnost tudi posamezniki oblikovati nove poslovne modele dokazuje naslednja zgodba.
Kako je bloger uporabil svoj blog in izdal svetovno knjižno uspešnico?
Alexander Osterwalder je v med pisanjem lastnega doktorata z naslovom Business Model Ontology pisal tudi blog. Za katerega je vedel, da je sorazmerno dobro obiskan in prebiran.
Po uspešnem zagovoru doktorata je blog nekoliko zapustil in se med drugim posvetil delavnicam na katerih je udeležence treniral uporabljati Kanvas poslovnih modelov. Udeleženci teh delavnic so ga izzvali naj spiše in izda priročnik. In ga je. Kako? Ja, z inovativnim, novih poslovnim modelom.
Da je treba oblikovati nove poslovne modele za izdajo knjige Business Model Generation, je bil zlata vreden nasvet Yves Pigner-a. Mentor Alexandra Osterwalderja, Yves Pigneur je predlagal, in to je bil dobesedno zlata vreden nasvet, da je treba za izdajo knjige oblikovati inovativen poslovni model. Ker to bo največji možen dokaz, tudi za udeležence delavnic, ki so izdajo priročnika spodbudili, da ima Kanvas poslovnih modelov resnično uporabno vrednosti.
Osterwalder in Pigner sta skicirala sta osem poslovnih modelov. In že drugi, so-ustvarjanje knjige je omogočil izjemno uspešnico in ne-le še eno tekstovno poslovno knjigo. Danes bi naj bilo izdanih več kot pol milijona knjig Business Model Generation, v 26. jezikih in več kot 5.000.000 uporabnikov bi naj uporabljalo Kanvas poslovnih modelov.
V čem je skrivnost poslovnega modela so-ustvarjanje knjige? Osterwalder je po sprejetem izzivu, da napiše knjigo najprej izračunal koliko denarja bi rabil, da bi izdal resnično dobro oblikovano knjigo. In je prišel do številke 250.000 €. Ja, Švicarji se z denarjem ne hecajo. Poglejte si le njihove banke in vse boste takoj razumeli.
Potem je ponovno oživil svoj blog, kjer je objavil in povabil so-avtorje k so-ustvarjanju knjige, za katero je napovedal, da jo bo začel pisati čez šest mesecev. Od so-avtorjev je pričakoval denarni prispevek. Kolikšen? V začetku je bil ta prispevek le 24 $, potem se je postopoma ta prispevek dvigal in v zadnjem tednu pred začetkom pisanja knjige je znašal že 250 $. Ja, točno 250 $. In da ne bo pomote, našli so se so-avtorji knjige, ki so prispevali 250 $, seveda v Združenih državah Amerike. Proračun je bil zbran. Vse drugo je zgodovina.
Vedno oblikujemo poslovne modele vsaj v paru, če že ne v skupini
Tudi sam so-izumitelj Kanvasa poslovnih modelov, če naj ga tako poimenujemo, Alexander Osterwalder je zmotljiv, tudi v oblikovanju poslovnih modelov. Njegova aplikacija za tablico iPad-a ni bila taka uspešnica, tudi zato, ker očitno ni posvetil dovolj časa oblikovanju novih poslovnih modelov. To je le eden od razlogov, da vedno oblikujmo poslovne modele vsaj v paru, če že ne v skupini. Tudi, če delamo posamično, recimo znotraj svobodnih in intelektualnih poklicev.
Zato, če je le možno, najdimo vsaj še dva partnerja za oblikovanje ali tudi skiciranje novih poslovnih modelov. Glavna naloga v oblikovanju bo skrb za osrednji del Kanvasa, torej za Ponudbo vednosti in celostni pogled na poslovni model. Kaj je problem, ki ga rešujemo in kaj je rešitev, ki jo ponujamo? Psihologi so včasih temu rekli zadovoljevanje potreb. Nezavedno, bi dodal kak psihoanalitik.
Eden od partnerjev naj prevzame bolj desni del Kanvasa, drugi bolj levi del Kanvasa. Pri desni polovici gre za sintezo, za domišljijo, za čutenje doseganja vrednosti. Ne za fantaziranje. Kako razširiti ali dostavljati vašo ponudbo vrednosti, kdo so segmenti kupcev, kakšni bodo odnosi s kupci? In morebiti ključno, viri prihodkov.
Levi del Kanvasa naj prevzame bolj analitično naravnan partner. Ki bo znal oceniti, če je česa preveč in je treba zmanjšati recimo strukturo stroškov. Ki bo ocenil kaj je smiselno predati zunanjih partnerjem in katere aktivnosti boste izvajali sami? In katere vire boste za vse to potrebovali oz. so na razpolago? Vloge med partnerji mirno tudi zamenjamo.
Gledamo le, da ne porabimo preveč časa za vsak posamičen poslovni model.
Postavimo si časovne omejitve
Zakaj so časovne omejitve pomembne? Ker bomo že s samim skiciranjem dobivali pomembne občutke, kaj bi znalo delovati in kaj pač ne. A to so le predpostavke, ki jih ni smiselno preveč podrobno raz-delovati.
Zato moramo vsem, ki sodelujemo pri takem oblikovanju poslovnih modelov pojasniti, še posebej, če so kot na primer fiziki in strojniki trenirani, da morajo biti natančni, da gre za celostno sistemsko idejo in ne za v poslednji milimeter natančen prototip.
Zato se pri oblikovanju vsakega novega poslovnega modela časovno omejimo. Na recimo osemnajst minut. A bodimo dosledni s to omejitvijo. Še bolj pomembno je, da vsak model ustrezno arhiviramo, slikamo, razdelimo med podpornike in kritike. In rabimo vsaj šest do devet novih poslovnih modelov, če hočemo neko idejo, izdelek ali storitev resnično spraviti v življenje. Za to se zdi teoretično sicer tri ure več kot dovolj časa, a izkušnje kažejo, da se rabi kar celih šest do osem ur, da pridemo do take številke poslovnih modelov.
Na začetku je oblikovanje novih poslovnih modelov smiselno začeti s tremi poskusnimi modeli Nore krave. Za vsak model Nore krave namenimo le tri minute. In pustimo domišljiji prosto pot. Dobro se nasmejmo. Oborožimo se s primernimi poživili, kavo ali čajem ter prigrizki in zabava za oblikovanje novih poslovnih modelov naj se prične. Srečno!
Založniški model, so-ustvari knjigo, free za-marketing, izdaja na zahtevo, knjiga&online, sponzorirana knjiga, naredi sam, prilagodi knjigo.
Aleksander Osterwalder je, skupaj s svojim mentorjem, Yves Pigneurjem in prvim soavtorjem, oblikoval osem prototipov poslovnih modelov za izdajo knjige, angleško Business model generation. Založniški model, so-ustvari knjigo, angleško free za-marketing, izdaja na zahtevo, knjiga&online, sponzorirana knjiga, naredi sam, prilagodi knjigo.

No Comments